"IMPIAN ADALAH PERMULAAN KEPADA SEBUAH
CITA-CITA"

Monday, June 7, 2010

JAJA & DIN vs EIDA & 'dia'

salam semua!!! setelah agak lama menyepi, hari ini aku kembali semula ke alam blogging ni. hai maklumlah orang busy cam aku ni...ingat kat kampus je busy dgn assignment and study, tapi balik umah pun still busy yang teramat sangat! ( yelah tu eida sibuk! padahal asyik on9 dgn facebook je...).

well, kali entry aku untuk novel yang korang tengok kat sebelah ni. tajuk dia ' JAJA & DIN '. cerita ni sangat2 cute dan comel....in addition, banyak sangat content yang baik untuk menjadi seorang suami dan isteri yang mithali!

aku cerita sikitlah kat korang apa yang sweet dan comel tentang cerita ni...kisah seorang media planner yang 'gila-gila' iaitu JAJA, jatuh cinta dengan seorang ustaz lulusan University al-Azhar, DIN! jgn cakap yang JAJA tak laku, tapi DIN tu ialah cinta pandang pertama JAJA tau....hahahaha...itulah yang sgt sweet dan comel! pasal content yang baik boleh dapat sepanjang cerita selepas JAJA & DIN ni kahwin!

aku dapat tahu cerita ni daripada one of my BFF, Jannah Mohamed. special thanks to her sebab syorkan aku bace novel ni. sebab dia kata novel ni banyak pengajaran untuk aku! ye Che Jannah! sangat2 banyak!

nak tahu sebab Che Jannah kata cam tuh kat aku? sebab jalan cerita chenta JAJA pada DIN lebih kurang sama cam jalan cerita chenta aku dengan 'dia' (chenta? cam pelik jer...aku tak pernah pun berchenta dengan 'dia' seperti yang kawan2 baca dalam post aku yang lalu lah). lebih kurang sama sebab, JAJA jatuh chenta kat DIN masa 1st time dia tgk gambar DIN yang diambil oleh kawan sekerja JAJA secara tidak sengaja! tapi EIDA jatuh chenta kat 'dia' masa ...hurm tak tahulah kali ke berapa masa tuh aku tgk barulah aku suka kat 'dia'....( ek? eida biar benar? ko jatuh chenta ke mula suka? hahahah...ntahlah! mana2 yang senang kawan2 nak faham ye!)

pengajaran yang Che Jannah nak aku tahu dalam novel ni (ye2 je jannah nak? padahal dia suruh baca jer....tapi dia BFF aku...aku tahu lah!), kalau aku sayang kat dia, aku kena berjuang untuk dapatkan 'dia'...cam yang JAJA buat kat DIN....kena usaha bukan tengok je! tengok cam JAJA tu, dia berusaha untuk dapatkan DIN! tapi EIDA? apa EIDA buat untuk dapatkan 'dia'? hahaha...gelakkan diri sendiri! EIDA tak buat apa2 pun untuk cuba dapatkan 'dia'! (sebab chenta bukan 1st priority dalam hidup aku! sebab tuh lah aku tak kesah pun! dan aku ni sebenarnya pemalu! bukan cam JAJA yang candi...candi=selamber kalau kawan2 tak tahu maksudnya!)

okeh2...tadi dah cerita apa yang sama tentang kisah chenta JAJA dengan kisah chenta EIDA (tersasul lagi cakap chenta! aku tak pernah berchenta! aduh...penatlah...nanti kawan2 paham sendiri lah ye...). perbezaan pertama: JAJA tunggu DIN dalam satahun dua je, tapi EIDA tunggu 'dia'...samapi hujung tahun lepas dah ada lah kot dalam 6 tahun! lama tuh! (itu secara kasar lah! tak sangka aku ada ciri2 kekasih yang setia...sampai hujung tahun lepas je??? tahun ni tak masuk ke?? ye! tahun ni tak masuk! sebab...hurm ntahlah!). sebab kedua: JAJA dapat chenta dia....JAJA dah dapat DIN! sebab JAJA berani...tak macam EIDA yang tak confident langsung nih....( cis, aku bukan tak confident! aku pemalu! berapa kali nak cakap!...ek...masuk ni baru 2 kali kot aku cakap...hahaha). sebab ketiga: 'dia' bukan macam DIN! JAJA ada sebab yang kuat nak pinang DIN! sebab JAJA boleh kongsi ilmu DIN. tapi 'dia'...??? aku bukan nak kata yang 'dia' tuh tak beragama! 'dia' pun baik! ada agama! tapi tak macam DIN! (sebab nanti kalau aku pinang 'dia' sebab apa?? sebab chenta?? ish2). sebab yang keempat: kisah chenta JAJA & DIN adalah sebuah cerita novel! sebuah khayalan dan fantasy! tapi kisah chenta EIDA dengan 'dia' adalah sesuatu yang EIDA lalui di alam reality! reality kehidupan yang sebenar!


mungkin chenta EIDA & 'dia' dulu tuh bukan chenta kot...sebab masa tuh aku muda sangat2...budak2 lagi! form 1 lagi kot masa tuh! hahahaha.....kalau tanya cam mana perasaan EIDA waktu 1st time nampak 'dia'? aku jawab: entahlah! dah tak ingat...malas nak rewind! benda dah lepas, tak payah nak kenang sebab EIDA pun taknak nak kenang2 lagi! (eida memang malas pun yang sebenarnya! ish2 teruknya!)


wokeh! cukuplah sampai disini tentang post aku kali ni...opssss sebelum aku letak noktah yang terakhir dalam post ni, aku ada pesanan sikit untuk Che Jannah! :

babe, by reading this novel, mungkin kau akan tahu sedikit sebanyak tentang perasaan yang pernah aku milikki dalam dia tanpa 'dia' ketahui macam perasaan JAJA milikki sebelum dia memilikki DIN! aku tak punya peluang macam JAJA!

and babe, aku rasa ko cuba transfer idea gila JAJA pada EIDA kan2??? hahahahah.....:-)


okeylah aku nak stop kat sini! dah penat nak cerita...dan tak tahu nak cerita ape lagi pun. bubye!!!!opps, aku lupa nak letak full stop yang terakhir! full stop.

2 comments:

  1. hahaha mestilaa
    naseb baik kau paham!
    btw, bile kau nk pulangkan novel tu?
    mak aku pulak nk baca!
    hahaha

    ReplyDelete
  2. tibe2 busy sgt2...hahahaha....tak nampak jalan g umah ko...

    ReplyDelete